Spartan Jumbo II roller

Facebookpinterest

Évről évre egyre jelentősebb probléma a városi közlekedés és nem csak globális, egyéni szinten is. Az ember vagy a tömegközlekedést választja, és megsül vagy megfagy a megállóban, illetve kimaradó járatok miatt mindig elkésik. Vagy motorra, robogóra ül, és a kocsik között cikázva az életét kockáztatja. Esetleg bringával indul a városnak, és mindenhová olajos gatyában, elázva vagy izzadtan érkezik, illetve remegve aggódik, még rajta lesz-e a bringa is a fél méter vastag láncon, mire kimegy. De persze ott van még az autó is, amivel kellemesen lehet állni a dugóban, és masszívan szennyezni a levegőt, és a legdrágábban, de nem feltétlenül a leggyorsabban haladni. A megoldás kézenfekvő lehet, a különböző lehetőségek egyfajta kombinációjával, no de mit mivel? A robogó nem fér be a csomagtartóba, a bringát nem engedik fel a villamosra. Logikus megoldás lenne a közelmúltban bevezetett Bubi, de ez csak első, és nagyon távoli ránézésre lehet  reális alternatíva. Nézzük hát át a lehetőségeket.

Bubi Ewing

Miért is járhatatlan út a Bubi szerintem? Első körben éves szinten közel 20 ezer Forint a rendszer használati díj, és ezért még nem kapunk semmit, csak hogy lehetőségünk van hozzáférni a bringákhoz. Ismétlem, 20 ezer Forint! Ez komoly?! Bármely hiperben már 19.900,- ért kapunk egy nyilván hulladék noname, de komplett bringát, amit ha egy év alatt rommá használunk, amíg garis, akkor is ugyan ott vagyunk, mert a Bubi a következő évben már ismét húszezer, tehát akár új bringát is vehetünk évente, amit nem csak bizonyos helyeken lehet felvenni és lerakni, illetve haza is vihetjük. De itt még nincs is vége, ezen túl használati díj is van ám, kb. 500,- Ft fél óránként (hosszabb igénybevételnél arányosan csökken). Ha tehát mondjuk éves szinten 20 órát bubiznánk, ami alig több, mint havi másfél óra, laza 30 ezerért miénk is lehet ez a remek lehetőség. Node akkor mit tegyünk, ha ezt a közlekedési alternatívát használhatatlannak ítéljük? Az autó önmagában nagyon költséges és belvárosban inkább csak áll, mint halad. A tömegközlekedés ma már szintén nem olcsó, megbízhatatlan és kényelmetlen. Robogó életveszélyes, nagy motorra külön jogsi kell, és az se sokkal biztonságosabb, kizárólag bringát használni pedig igen fárasztó, koszolódás veszélyes és időjárás érzékeny. Mit tegyünk hát? Vegyünk egy rollert!!!!

“Easy rider öcsém Easy rider!”

spartan-002Nem vagyok nagy divat fan, de a közelmúlt sláger terméke a felnőtt roller engem is elért.  Mondhatni azért, hogy kényszer hatására cselekedtem, mert az általánosan bevezetett 440,- Ft / óra  parkolási díj kiverte a biztosítékot, és helyette a 450,- Ft-os alkalmi buszjegy 2-3 megállóra sem igazán a legköltséghatékonyabb megoldás, az oda vissza távra két-két járat használata 2000,- Ft-ért pedig több, mint komolytalan. Mivel motoron nem szeretnék meghalni, reggeltől estig bringázni meg nincs lehetőségem, utcán nem hagynám, a partnerek meg nem néznék jó szemmel az irodába bevitt járgányt, a Bubi nem rentábilis, így maradt a roller. Azt gondoltam, engem sosem törnek meg, de sikerült. Akár tömegközlekedéssel megy be az ember, összecsukva elfér a vállon, akár autóval a csomagtartóban P+R-ig eljutva ideális továbbközlekedési alternatíva. Nyilván messze nem akkora a hatótávolsága, mint egy bringának, tehát kizárólagos közlekedésre alkalmatlan, de autó vagy BKV mellé tökéletesen megfelel. Első körben cikinek tűnhet 30 felett rollizni a városban, de múlt héten egy 40 körüli öltönyös urat láttam a prémium rollija mellett a tabletét nyomkodni, ma pedig egy negyvenes hölgy szállt le a villamosról vagány uv színű rollival a vállán. A jelenség tehát ragadós, egyre többen felismerik a rolli közlekedés kiegészítő lehetőségét.

Rollit a vállra, irány a bálba

A kereslet növekedésével a kínálat is egyre jelentősebb, és mivel a kereskedők tudják, hogy sokan felnőttként kívánják ezt használni, a legegyszerűbb változatokra is ráírják, hogy városi, felnőtt roller, 100 kg teherbírással. Sok esetben azonban ez nincs így. Sokat olvastam utána a témának, illetve számos hozzáértőt is megkérdeztem, akik mind ugyan azokat az infókat adták, ebből állt össze a végső döntésem. No meg nem utolsó sorban az anyagiak figyelembevételével is. Mire figyeljünk tehát. Vannak az apró kerekű stunt rollerek, masszívak, strapabíróak, de sima terepre, ugratásra, figurázásra jók csak. Az apró kerekek hosszabb haladás esetén ugyanis a legkisebb kavicsban vagy járda repedésben elakadnak, és garantált az esés. A kerék tehát nagy legyen, főleg az első. Nem mellékes a fellépő magassága sem, célszerű, hogy ez minél alacsonyabb legyen, ugyanis annál kevésbé terheli a térdet. Az összecsukás egyszerűsége a következő fontos szempont, vannak magukat egy mozdulatosnak nevező rollerek, melyekkel mégis percekig lehet vacakolni, karabinereket és rögzítőket csavargatni, ez pedig nem kényelmes. Továbbá, bár nyilvánvaló ugyan de írjuk le, az összecsukott méret és súly sem mellékes, azonban ez nyilván fordított arányban van a méretből adódó felnőtt használhatósággal. Végül pedig, de persze nem utolsó sorban ott van az ár. Egészen elborult összegekért is képesek felnőtt rollikat árulni, illetve felnőtt rollinak nevezett gyerek rollikat is. Nem ritkán 35-40-45 ezer Forintért, de 60 és 70 ezerért is lehet találni rollit. És ez csak egy rolli. Ilyen áron már robogót lehet kapni, vagy egy 30 éves Ladát. Próbáljuk meg tehát tartani az arany középutat, és azt gondolom, nekem talán sikerült is.

Spártai városjáró

Hosszas keresgélés után a választásom a Spartan Jumbo II rollere esett, mérete, tudása és ára alapján. Paraméterei vázlatosan az alábbiakban:

  • Összecsukható, alumínium vázas roller
  • 230/180 mm-es kerekek (első és hátsó)
  • ABEC 7-es csapágyakspartan-003
  • Állítható kormánymagasság: 82,5–105 cm
  • Nagy állófelület: 58 × 15 cm
  • Maximális terhelhetőség: 100 kg
  • Lecsukható kormány fogók
  • Hátsó fék
  • Vállpánt
  • Kitámasztó
  • Méret: 980 × 330 × 1050 mm
  • Súly: 5 kg
  • ára: 19.490,- Ft

A fenti adatokból látszik, hogy méretes és jól felszerelt géppel állunk szemben, ennek ellenére ára még abszolút az elfogadható kategóriában maradt, kb. egy árban van például a Bubi éves rendszerhasználati díjával, amiért még gurulni nem tudunk. Az is autó vagy BKV kiegészítő, nem mehetünk vele haza, ez éppen ugyan arra jó, de a rolli a sajátunk, kapuig mehetünk vele, nem csak a dokkolóig, ahonnan ismét sétálni kell. A járgány első kereke kifejezetten nagy, ennél nagyobb roller kerék csak elvétve található, ez könnyen veszi a remek autóút minőséghez hasonló remek járda minőséget, melyet gyalog vagy bringával nem, csak egy megakadt kis első kerékkel a betonon hasalva vennénk észre.

A kormánymagasság is kifejezetten nagyra állítható, elvileg 185 cm magasságig javasolják (mármint testmagasságig), de e felett pár centivel is tökéletesen elegendő a legfelső kormány állás. Az álló felület egy magas emberhez illő 46-os lábpárnak is elég, nem bőségesen, de elég. Az összecsukás tényleg egyetlen mozdulat, a kormányváz aljában egy pöcköt kell felhúznunk, laza talpazat mellett, és már hajtható is. A kormány fogókat szintén két pöcök fogja, pillanat alatt kihúzhatók, és a kormány oszlopon erre létrehozott műanyag fogókba rakhatók. E mellett a két kormány fogót belső kábel is tartja, tehát nem eshet ki a kézből összecsukás, vagy le a vázról háton cipelés közben. A hátsó kerék fölött féknek használható sárhányó található, ami elsőre feleslegesnek tűnhet, azonban nem az. Egy enyhébb lejtőn gurulva azért 10-12 km/h-ás sebességre simán fel tudunk gyorsulni, hajtás és megerőltetés nélkül, ilyenkor azonban kellemetlen, sérülés veszélyes és cipő roncsoló lábbal a talajon fékezni. A hajtó lábunkat a fellépőn nagyjából lábujjhegyen tartva, sarkunkkal óvatosan a sárhányón támaszkodva könnyen és biztonságosan tudunk lassítani. Megérkezés után pedig tényleg egyetlen mozdulattal csukható össze, és a pánttal pillanatok alatt hátunkra is kapható a szerkezet.

Nem kicsi, de aki egy ekkora rolleren elfér azon egy ekkora roller is elfér. A súlya sem vészes, 5 kg körüli, nem több, mintha egy notebook táskát viszünk géppel, töltővel, határidőnaplóval, kulcsokkal, stb. A támasztó eléggé alul, rejtett helyen van, nem könnyű kinyitni se, és túl gyakran talán nincs is rá szükség, de ha az ember megáll a parkban egy fagyira, előny, hogy nem kell ledönteni a kényelmes szivacsos kormányt a sárba, szóval nem baj, ha van ez is. Nem használom régóta a gépet, de egyenlőre nem találtam benne kivetnivalót, ami még jól jönne, hiányozna, vagy praktikusabb lenne tőle a járgány. Esetleg egyetlen egy dolog, a kerekek fölé nem ártana egy rugó, hogy ne rázzon annyira a gép a göröngyösebb utakon illetve díszburkolaton, de ez sajnos már egy-két árkategóriával feljebb érhető csak el, 35-50 ezer Forintot pedig nem fogok fizetni egy rolliért. Ennek a modellnek a festése, matricázása meg kifejezetten vagány, kábelezés, elektromos áramkör, NYÁK hatást kelt, technikusoknak, műszaki embereknek, informatikusoknak különösen ideális.

spartan-004

Menetteljesítmény

Nyilván a nagy kerékméret azért messze nem akkora, hogy a kerékpárokon használatos sebességóra kiszolgálására alkalmas legyen, azonban az ember kíváncsi, így alternatív módszerre van szükség a menetadatok mérésére. Ingyenesen elérhető okos telefon alkalmazás a Google útvonalak, amivel GPS és Wifi segítségével, pozíciónk bemérésével, a megtett távolság és eltelt idő arányában elég jó statisztikákat kaphatunk, akár gyalog, akár kerékpárral, akár még autós, hajós, repülős, hódeszkás használat esetén is. Testsúlyunk megadásával még becsült kalória égetést is számol nekünk a program. De persze a Google programja mellett számos egyéb hasonló alternatíva található, én ezt azért szeretem, mert egyből térképen is megjeleníti a megtett utat és annak vonalát, fiókunkban elmenthető, megosztható. Ez alapján néhány tesz mérést végeztem, melyek eredménye az alábbi:

0,69 km-es távolság, szinte végig enyhe emelkedővel 5:32 teljes idő (kereszteződésekkel, piros lámpákkal), 4:14 mozgásidő 9,72 km/ó max sebesség, 7,43 km/ó átlag sebesség.

0,69 km-es távolság, szinte végig enyhe lejtővel 4:01 teljes idő (kereszteződésekkel, piros lámpákkal), 3:37 mozgásidő 11,29 km/ó max sebesség, 10,15 km/ó átlag sebesség.

1,01 km-es távolság, végig sík terep, 5:37 teljes idő (kereszteződésekkel, piros lámpákkal), 5:06 mozgásidő 14,66 km/ó max sebesség, 11,9 km/ó átlag sebesség.

1,19 km-es távolság, végig sík terep, 8:10 teljes idő (kereszteződésekkel, piros lámpákkal), 7:00 mozgásidő 11,52 km/ó max sebesség, 10,17 km/ó átlag sebesség.

Figyelembe véve a fenti értékeket, és az átlag gyaloglás kb. 4 km/ó sebességét megállapítható, hogy rossz esetben kétszeres, jó esetben háromszoros sebesség érhető el a gyalogláshoz képest, tehát ennyit spórolunk időben, illetve ne felejtsük el e mellett a könnyebb haladást se. Míg gyaloglásnál minden mozdulatot nekünk kell megtenni, itt cirka egy futási sebességgel haladhatunk, és két három rúgással pár tíz métert megtehetünk, enyhén lejtős terepen pedig csak állunk, mégis haladunk. A kerékpározás sebességét természetesen nem érhetjük el, de nem is ezzel kell versenyeznünk, mert amíg közlekedés kiegészítésnek használni tudjuk a rollert, úgy a kerékpár inkább csak önálló járgányként képzelhető el, sem vállon gyalog, sem buszon villamoson, sem csomagtartóban nem ideális.

spartan-005

Rollerre fel!

Összességében tehát azt javaslom, mindenki vegyen rollert! Aki mondjuk nagyon bátor, és mindenhová motorral, vagy vádli bajnok és kizárólag bringával jár, az ne, azonban a többség, aki tömegközlekedéses késéssel vagy autós dugóval szenved, annak ideális alternatíva. Autó mellett egy P+R-ből, vagy a célállomáshoz legközelebbi ingyenes parkolási zónából indulva 4-8 megálló simán leküzdhető vele, ráadásul járdán, mindenfelé, egyirányú utcában is. BKV mellett pedig a háztól a járatig, a járattól a munkahelyig, vagy éppenséggel két járat közötti távolság (vagy rövid utas, de sokat várós harmadik, összekötő járat) kiváltására és áthidalására tökéletesen alkalmas. A Bubi, tényleges szolgáltatást még nem is adó éves rendszer használati díjáért vehetünk egy ilyen remek rollert, bárhol indulhatunk és bárhol megállhatunk vele, nem csak kijelölt helyeken, és otthon is használhatjuk a gyerekkel a fagyizóig meg vissza.

Ez pedig nem évente húszezer, gurulás nélkül, ha vigyázunk rá 3-5 évet gondolom azért ki tud húzni, korlátlan használat és igénybevétel mellett, további díjazás nélkül. Feltételezem a BKK ezt felismerve a Bubi bukás ellenében totális tiltást vezet be a rollerek ellen, tehát vélhetőleg semmilyen BKK járatra nem lehet majd felvinni valamilyen címszóval, de akkor rendeli majd meg az ember az ezekhez kapható, esztétikus, néhány ezer forintos hordozó táskát, és azért ott már ne tartsunk, hogy motozást és csomag átkutatást tartsanak az ellenőrök. Emberek tehát rollerre fel! Szeretném, hogy egy-két éven belül mi is olyan közösség legyünk, mint a motorosok, akikkel számolni kell, és akik fejbiccentéssel köszönnek egymásnak, ha találkoznak. Egyben itt és most be is jelenteném igényemet a Magyarországi Rolleresek Hivatalos Szervezetének elnök vezérigazgatói posztjára, természetesen csak akkor, ha ez jelentős járandóságokkal, de nulla teljesítmény igénnyel jár, mint a politikában. Aztán a világ és országunk mechanizmusát ismerve nehogy az legyen, hogy a rollerek túlzott elszaporodásának hatására új szabályok keletkeznek, külön jogsi kell rollizáshoz, kötelező biztosítást kell rá fizetni, vagy ilyesmi, de reméljük ez sosem következik be, úgyhogy mindenki vegyen rollit, és hussanjunk a tavasz szélben a lemenő nap felé 12-vel.


Update 2015-04-22: Megvolt az első komolyabb igénybevétel

Rollerem visszaúton a LánchídonMa úgy alakult a feladataim sora, hogy a nap közepén Budán, az Attila úton volt dolgom, aztán két órán belül át kellett érnem Pestre, a Markó utcába, de pontos időpontot nem kellett tartani. Nem, nem csuktak le, még csak nem is tárgyalásra kellett mennem, csak egy terméket kellett leszállítanom. Azonban mivel idő megkötésem nem volt, és a következő program szintén a második kerületben, az Attila út környékén várt háromkor, 2-2,5 szabad órát kellett hasznosan beosztanom. Mit is tegyünk ilyenkor? Kellene először is enni valahol valamit, mert azt a mai napon addig még nem sikerült, illetve ha már ennyire nem kell rohanni a következő helyre, itt a lehetőség a rolli komolyabb tesztelésére. Gondoltam egy merészet, az autót az Attila úton hagytam nem fizetős övezetben, és onnan Pestre, a Markó utcába rollival mentem. Nem csaltam, se busz, se kocsihoz kapaszkodás, se egy potya villamos megálló. Engem lepett meg legjobban az eredmény, sem túl hosszú ideig nem tartott, sem komolyabb kifáradást nem eredményezett, pedig nem vagyok az a kifejezett fitness bajnok.

Az oda út 2,57 km volt, ezt 16 perc 19 mp alatt sikerült teljesíteni, átlag sebesség 9,46 km/ó, a szükséges megállásokkal, mozgási átlagsebességem pedig 10,8 km/ó volt. E közben új, egyéni sebesség csúcsot is döntöttem, ami szerintem a Lánchíd közepétől a pesti oldal felé gurulva történhetett, és egészen pontosan 17,3 km/óra rekord értéket jelentett. Ez azért már durva, csaknem 20-al robogtam. És ha már a Markó utcában jártam, és még időm is maradt, meg éhes is voltam, a már egyszer korábban kiszemelt Meat and Sauce szendvicsezőbe is átugrottam, a Nagymező utcába. Ezt külön posztban részletezem természetesen. A Markó és Nagymező utca közti pár perces távra nem kapcsoltam be mérést, azonban visszafelé ismét. A vissza út előtt kicsit meg voltam illetődve, mi lesz velem, már fáradtabban, tele hassal, de gondoltam, majd maximum kifekszem a Parlament elé a földre, és segítségért kiabálok, hogy valaki vonszoljon át Budára. De nem volt gond, itt is tartottam a 16 percet, pedig most kicsit messzebbről mentem. A vissza út 2,74km volt, 16:35 perc teljes idő, 13:50 perc mozgás idő, 11,86 mozgási átlagsebesség, 14,98 maximum sebesség. Hasítottam, mint a villám. 🙂

Voltak az elmúlt hetekben is rollis kalandok, de mértékkel. Fagyizóig poroszkálva, utcában a gyerekkel, illetve egy km alatti távok a városban oda-vissza, de egyben ekkora táv most jött össze először. Ebben volt minden, Pest és Buda, alagút és híd, járda, tér és útszéle, parlament és rakpart. Meg sok sok cuki turista. A rolli nagyon hősiesen teljesített, illetve azt gondolom, előzetes becsléseimmel ellentétben én is. Lényegében a teljes út oda-vissza cirka 30 perc alatt megvolt, meggyőződésem, hogy sem autóval, sem tömegközlekedéssel nem lett volna ennyi idő alatt teljesíthető, parkoló kereséssel, dugóban állással, vagy éppen át szállásokkal, járatokra várással. Illetve anyagilag sem jöttem volna ki ennyiből, mert egy menetjegy 350,- Ft (még azt hiszem), biztos, hogy minimum 2-3 járat lett volna oda, és ennyi vissza, de mondjuk csak 2-2 jeggyel is 1400,- Ft, plusz a várakozások, autóval meg a dugóban araszolással, az átvágások lehetősége nélkül, hosszabb úton, minimum 1 liter üzemanyag, plusz a 440,- Ft parkolás, óránként. Mindez a rollin nem jelentkezik, csak a szabadság öröme, hogy nem állok meg a buszmegállóban, nem kell másik utat keresnem egy behajtani tilos táblánál, nem marad ki egy járat és várok 20 percet, valamint nem üldöznek rendőrautóval, hogy keresztül száguldok a Kossuth téren, ami legyünk őszinték, autóval vagy egy BKV busszal nem lenne megoldható. Visszaérést követően pedig elégedett mosollyal rolli összecsukás, csomagtartóba rakás, munkába tovább indulás. A rolli tehát remek dolog. Nyilván nem 20-30 km-re, de ilyen kisebb, városi távolságokra teljesen ideális, még a csak mérsékelten sportos testalkatúaknak is. No de beszéljenek a számok.

(Az alábbi adatok a Google Tracking programmal készültek, a bal oldalon az oda út, a jobb oldalon a vissza út adatai láthatók, felül térképpel, alul számokkal. A képekre kattintva nagyobb méretben is megtekinthetők. A térképen kimaradó piros sáv az alagútban elment GPS jel eredménye.)

Facebookpinterest
Facebook Kövess minket!

2 hozzászólás érkezett az alábbi témában: “Spartan Jumbo II roller

  1. Hello Mr Ropi.
    Köszönöm a részletes tesztet. Én is éppen most szemezek egy Spartan Jumbo 2 vel. Gyanús, hogy így már belevágok.
    Köszi
    Attila

    • Kedves Attila!

      Én nem bántam meg, rengeteget használtam, és mindig jó szolgálatot tett, nem volt vele semmi gond. Egyetlen észrevétel, hogy egy rázósabb terepen azért beleremeg az ember, tehát ha reális áron és ilyen jó felnőtt méretben talál olyat, amin van azért némi rugózás is, azt érdemes meggondolni, mert én ezt az egyet hiányoltam kicsit, de ettől eltekintve remek vétel volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Az időkorlát lejárt. Kérjük töltse újra a CAPTCHA kódot.